Лира Принт
Сюзи Чиазари
Енергийно лечение с цветове
  Начало

|Въведение | II |III|IV|V|VI|VII|VIII|IX|X|XI| Заключение |


Въведение


Връзката между храната и цвета

Винаги съм извличала удоволствие от цветовете и храната. Израснах сред тропическата природа на Южна Африка и имах щастието да опитам различни плодове и зеленчуци, които бяха вкусни, питателни и изпълнени с цветова енергия. След като няколко пъти посетих роднините си в Италия, открих за себе си италианската селска кухня и дори след преместването си в Англия все още с удоволствие приготвям и ям пресни естествени храни.
Преди няколко години, докато наблюдавах вечерята си, ми хрумна, че различните цветове на зеленчуците може да имат някакво специално значение. Дали те не определят питателността на ястието? Може би колкото е по-цветно едно блюдо, толкова е по-хранително? Като цветотерапевт и кулинар-любител реших да разбера повече за традиционното отношение към храненето и за езотеричните възприятия на храната. Започнах с изследване връзката между цветовете на пресните храни и тяхната питателна стойност. След това потърсих значението на цветовете им от холистична гледна точка, тъй като умовете и душите ни се нуждаят от храна така, както и телата. Тази книга е резултат от моите проучвания и размисли. Представям ви начин, по който лесно и ефективно да използвате знанията ми във всекидневието си.
Енергията на цветовете не е просто физическа сила, която изчезва, когато си затворим очите. Тя съществува по свои закони и качеството на светлинните вибрации, които приемаме, има сериозен ефект върху умственото, емоционалното и духовното ни състояние, независимо дали сме будни или спящи, виждащи или слепи. (Слепите хора са много чувствителни към цветовите вибрации. Някои от тях дори могат да различават цветовете чрез допир. По време на проучванията си попаднах на експерименти със зрящи хора в Русия, които са били научени на това за изумително кратко време.)
Цветът на храната дава важна информация за въздействието є върху нас и за лечебните є свойства във физически, емоционален и интелектуален план. Естественото обагряне на свежите плодове, цветя и зеленчуци може да бъде разделено на три групи, свързани с първичните багри на слънчевата светлина – червен, зелен и синьо-лилав. Те предлагат идеалния баланс на светлинната енергия, който създава необходимата среда за живота на нашата планета. Всяка група съдържа определени химически и енергийни качества. Така се получават основните групи цветове в Цветната жизнена диета.

Светлинна енергия

Светлинната енергия е изключително важна за човешкото съществуване. Нашето здраве зависи не само от хармоничния метаболизъм, но и от способността на телата ни да извличат и да движат жизнената светлинна енергия в енергийната ни система. Енергията на слънцето е от съществено значение за живота на Земята. Като част от естествената слънчева светлина всяка цветова вибрация притежава определени жизнени свойства.
В традиционната китайска медицина светлинната енергия е позната като чи. Вярва се, че тя протича през Космоса и всяко живо същество. Древните китайски лечители са първите, които са осъзнали значението на дневния енергиен поток през човешките органи. Според тях чи циркулира около телата като мрежа от невидими линии или меридиани, които са тясно свързани с нервната система. Когато чи протича безпрепятствено през нас, ние сме свързани с жизнените сили и сме изпълнени с енергия. Ако енергията е затлачена, това скоро се отразява на физическото ни тяло и се чувстваме сиви и безцветни.
Чи се състои от две противоположни и допълващи се сили, които китайците наричат ин и ян. Ян представлява мъжката енергия, която е движеща, стимулираща и гореща. Допълващата женска сила ин е спокойна, отпускаща и студена. Енергията ин е светла и влажна и е свързана с по-късите вълни на светлината. Енергията ян е плътна и суха, свързана е с по-дългите вълни. Когато в системата ни има баланс между ин и ян, цари хармония. Ако приемем мъдростта на китайската медицина, трябва да изградим хранителния си режим върху баланса на ин и ян. Така ще изберем ястия, които създават енергийна хармония в телата, умовете и душите ни. Различните вкусове могат да бъдат класифицирани по скалата ин-ян. Най-много ян има соленото, докато най-много ин притежава сладкото.
Принципът на ин и ян ще ни бъде полезен най-вече когато свързваме цветовете на храните с техните питателни и лечебни качества в Цветната жизнена диета. Ястията, обагрени в червено и оранжево, имат повече ян енергия. Те са стимулиращи и загряващи. Сините храни, които имат повече ин, са по-леки за храносмилането и по-охлаждащи. Зелените притежават равновесие на ин и ян, затова диетата, богата на зелена салата, зеленчуци, плодове и треви, е чудесна за здравето. Те съдържат и голямо количество влакна, част от които поддържат доброто състояние на храносмилателния тракт. (Това означава, че ако следвате Цветната жизнена диета, можете да ядете толкова зелени храни, колкото пожелаете, без да се притеснявате, че ще напълнеете.) Не е случайно, че повечето растения са зелени, тъй като тази цветова вибрация се намира в средата на видимия спектър. Въпреки че зеленото съставя първата хранителна група, то е свързано с втория основен цвят на светлината. Зелените светлинни лъчи не са нито къси, нито дълги, нямат нито студено, нито горещо въздействие. Това им дава уникалната способност да поддържат хармонията.

Светлинната енергия
и трите цветни групи храни

От древни времена до близкото минало хората са живеели сред природата и са били в състояние да разчитат сигналите є. Моряците и фермерите можели да предсказват времето по цвета на небето; формата и обагрянето на тревите давали на знахарите важна информация за лечебните им свойства. Голяма част от това познание се съдържало в разказите, предавани от поколение на поколение. Спомням си как баба ми, която преди около петдесет години ме учеше на домакинство, ме съветваше винаги да имам на масата най-малко три цвята блюда. За нещастие, такива истории са били смятани за бабини деветини и са били забравени. Така е било загубено и вложеното в тях значение.
Познаването на качествата на цветовете ще ни помогне да си припомним как да разчитаме знаците на природата.

Растителните хранителни вещества в природата

Хармонията в растителния свят се постига като земната атмосфера се поддържа чиста и здравословна, така че животът да процъфтява. Можем да възприемем растенията като микрокосмос, който повтаря модела на Космоса. Растителният свят е способен да поддържа човешкото здраве по специфичен начин като осигурява съчетаване на трите основни светлинни вибрации чрез трите основни цветови групи. Тъй като здравето е състояние на хармония, за да го постигнем, ние препоръчваме равновесие на основните хранителни съставки, включени в основните цветови групи растения. Ако ядем прекалено много продукти от една група за сметка на друга, ние ще създадем дисбаланс на биологичните и метаболичните си функции. Ако този дисбаланс не се коригира, телата ни отслабват и заболяват.
През последните няколко години научните изследвания в областта на химията на растителните продукти потвърдиха тезата на цветотерапевтите за връзката между цвета и питателната стойност на храната. Анализът на пигментите доказа, че многоцветните ястия не просто изглеждат приятно, но и са полезни, тъй като цветът е свързан с различен растителен биосъстав, оказващ определено влияние върху здравето. В резултат на това много здравни центрове започнаха да прилагат тези знания при лечението на своите пациенти.
Бледозелените растения като картофите и марулята са богати на витамин С, който засилва имунната система и устойчивостта срещу инфекции. Тъмнозелените зеленчуци като спанака и броколите съдържат каротеноиди, които могат да ни помогнат да предотвратим болестите на сърцето. Червените, оранжевите и жълтите зеленчуци, особено доматите, съдържат антиоксиданти, които се противопоставят на ефекта на стареене и могат да предпазят организма от рак. Като цяло пигментите влияят върху киселинното равнище на храната. Червените и яркорозовите ястия са по-кисели от сините. Сините са по-алкални и имат успокояващо въздействие. (Вижте глави 6 и 7, за да разберете повече за специфичните лечебни свойства на някои храни.)
Консумацията на разнообразни пресни храни от всяка основна цветова група ще осигури правилното функциониране на телесните ни системи и ще ни предпази от болести, породени от генетични или екологични фактори. За щастие природата ни предлага всички физически и енергийни питателни елементи, от които се нуждаем за здраве и жизненост.

Зелен

Пигментът хлорофил, който реагира на светлината, дава на растенията специфичния им зелен цвят. Той е средството, чрез което повечето растения получават енергия от слънчевата светлина. Хлорофилът поглъща светлината от червения и синия край на спектъра и така поддържа енергийния баланс в самото растение. Затова зелената цветова група храни е най-важната. Свежите зелени плодове и зеленчуци имат естествената способност да пречистват и уравновесяват метаболизма ни, за да бъдем здрави.

Червен

Някои храни имат каротиноидни пигменти, които също поглъщат светлината за фотосинтеза. Тези пигменти се съдържат в много ярки плодове и цветя и създават втората група цветове, която е свързана с червения лъч. Учените са изолирали повече от 60 вида каротиноиди– от лимоненото жълто до доматеното червено. Цветът на тези пигменти е толкова траен, че когато животните ги консумират, те обагрят продуктите им като например яйчните жълтъци или млякото. По-дългите вълни на червеното, оранжевото и златистожълтото са стимулиращи и загряващи. Това се отразява и на храните с такива цветове.

Розово-лилав

Третото семейство растителни цветове е съставено от антицианидни пигменти, които варират от бледорозово през червено до ярколилаво. Тези наситени багри се съдържат в растителния сок на клетките. Важният пигмент на третата група е виоланинът, който дава на цветята, плодовете и зеленчуците характерното им лилаво оцветяване. Виолетовите вълни на светлината имат бързи вибрации и висока честота, което прави ястията с този цвят засилващи, но по-малко физически стимулиращи, отколкото червените.

Биохимични вещества

Най-важните хранителни растителни пигменти принадлежат към групата, наречена флавоноиди (понякога наричани биофлавоноиди), като повече от 4000 от тях не са идентифицирани. Те определят цяла гама различно обагрени храни, които имат антиоксидантни, противовъзпалителни и колагено-стабилизиращи свойства и е доказано, че предпазват от сърдечни заболявавия. Флавоноидите предпазват от токсини водните и мастните части на организма, за разлика от витамин С, който поддържа водните части на тялото или витамин Е, който поддържа тъканите на мастна основа. Флавоноидите могат да бъдат разделени на две групи – антоксантини и антоцианидини.
Антоксантините са бледи на цвят и в по-голямо количество се съдържат в жълтите храни като картофите и лука. В тази група влиза и нарингенинът, който придава на грейпфрута специфичния му цвят. Нарингенинът се препоръчва на пациенти след трансплантация, тъй като потиска имунната система и намалява риска от отхвърляне. В групата на антоксантините влизат и изофлавоните, които подпомагат баланса на хормоните и са свързани с намаляване на риска от рак на простатата и на гърдите. Богат източник на тези багрилни вещества е соята. Антоцианидини (известни и като антоциани) участват в храни с червен, син и лилав цвят, каквито са ягодите, малините, боровинките, захарното цвекло и касисът. Те имат силен антиоксидантен ефект. Тези растения от векове се използват в традиционната медицина.
Храната, богата на цветни плодове и зеленчуци, може да съдържа до грам от тези важни флавоноиди. Те са толкова полезни за здравето, колкото витамините и минералите. Някои растителни химикали имат същото силно въздействие като витамин С. През 1980 година, при изследване на лечебните растения, Дж. Макелие открива, че антоцианидините могат да влияят 50 пъти по-силно от витамин Е. Комбинирането на флавоноидите с други антиоксиданти се оказало дори още по-силно и се смята, че тази комбинация има сериозно въздействие върху здравето и забавя процеса на стареене. Саманта Кристи, изследователка на хранителните свойства, заключава: За по-многостранен ефект яжте богата гама от цветни храни – от жълто-оранжевите каротиноиди, които се съдържат в сладките картофи, морковите, доматите и пъпешите, до синьо-лилавите проантоцианидини в ягодовите плодове и гроздето. Пийте сок от ягодови плодове и червено грозде (разреден заради високото съдържание на захар) и червено вино, като го предпочитайте пред бялото. Бих добавила, че пиенето на червено вино е по-важно за консумиращите месо, отколкото за вегетарианците.
Откриването на флавоноидите е сериозно напомняне, че ползата от пълноценните храни е по-голяма, отколкото сме смятали. Трябва да признаем, че растенията съдържат и други по-трудно определими, но по-силно въздействащи свойства, свързани с цвета.

Цветовете

при изграждането на хранителния режим
Когато слънчевата светлина попадне върху пигментите в растителните клетки, енергията є се складира и се използва за развитие на растението. Ако ядем свежи растения, слънчевата енергия остава активна и ни дава съставките, които поддържат здравето ни. За да поемаме балансирана цветова енергия, трябва да консумираме пресни естествени храни от трите групи. Колкото по-голяма част от ястията ни са били преработвани, толкова повече енергия се губи и е по-трудно да преценим дали диетата ни е хармонична. Преработената храна може да е изкуствено оцветена, но, независимо колко багрила са добавени, те не могат да заместят жизнената є енергия.
Консумирането на силно преработени продукти без жизнена енергия влияе зле върху здравето ни. Силно стимулиращите ястия като месо, риба, чай и кафе намаляват чувствеността на небцето и ни се налага да добавяме прекалено много подправки. Когато се върнем към естествените начини на хранене, небцето ни ще стане по-чувствително към вкуса на самия продукт. В резултат на това ще намалим добавките и ще използваме само няколко щипки естествени подправки.
Когато всеки ден ядете изобилие от пресни естествени храни, няма да имате нужда да започвате някоя от обичайните диети: ще можете да си похапвате колкото си искате. Цветната жизнена диета ще ви позволи да приемате съставките, от които имате нужда, и да елиминирате токсините и нежеланите излишъци. Така тялото ви ще поддържа оптималното си тегло и вие ще сте в добро здраве. Тази система е напълно съвместима със специализираните модели на хранене като диетата за комбинирането на храните (диета на Хей), диетата срещу артрита, бристолската диета (срещу рак) и по-общите като средиземноморската (предпазване от сърдечносъдови болести).
Традиционните диети, основани на повишена консумация на месо, засилват желанието за ядене. В резултат на това количеството храна, което поглъщат хората на Запад, често многократно надвишава физиологичните им нужди. Богатите нации, които наблягат на месото, страдат от много болести, непознати в бедните райони на света, където се консумират богати на влакна вегетариански ястия. Ако намалим приема на месо, ще можем по-лесно да постигнем режим, който да ни предпазва от наднормено тегло и да подхожда най-добре на начина ни на живот. Въпреки това Цветната жизнена диета може да се прилага както от вегетарианци, така и от хора, които консумират месо.
От тази книга ще научите как да коригирате цветовия си дисбаланс, който може да причини заболяване. Като избирате храни и напитки, които имат определена цветова честота, ще улесните свободния поток на жизнената енергия през тялото си. Заедно ще открием как дълбокото дишане и положителното мислене влияят върху способността ни да приемаме космическа храна.
Храненето е жизненоважно като дишането. Когато сте отпочинали и сте в състояние да се насладите на доброто ястие, вие създавате вътрешна хармония и тялото ви е силно. Излишъкът в един ден може да бъде уравновесен с недостиг на следващия и така ще развиете здравословно отношение към храната. Целта на тази книга е да ви помогне да намерите собственото си равновесие, така че диетата да ви предоставя всички вещества, от които се нуждаете за здраво тяло и дух. Като ви представям нов поглед към храната, аз се надявам да споделите моите предпочитания към свободно, цветно и приятно хранене
.


Лира Принт
Сюзи Чиазари
Енергийно лечение с цветове
  Начало

|Въведение | II |III|IV|V|VI|VII|VIII|IX|X|XI| Заключение |